n

Jungshoved 2021
23.-28. august

Vi havde lejet et sommerhus på Jungshoved, 10 km. fra Præstø. Vi havde cyklerne med og glædede os til at køre rundt på Jungshoved og omegn en uges tid.
Huset lå virkelig langt fra alfarvej, men det var så fint, der var "larmende stille", og nattehimlen var storslået med masser af funklende stjerner.
Vejen stoppede her ved skovkanten og selvfølgelig var der en cykelvej, der viste sig at være rigtig spændende.

Svend Gønges hule

sommerhuset på Kohavevej

Nogle kilometer inde i skoven mødte vi Svend Gønges hule, og ude ved kysten så vi en sæl der sad på en sten og viftede med poten til os - langt ude i vandet!
Vi fortsatte af cykelruten og besøgte flere af de bitte små havne, og nåede Jungshoved kirke og den gamle borgruin, som lå lige ved siden af kirken.
Der holdt vi frokost inden vi kørte mod Præstø og tilbage til sommerhuset af flre smukke, smukke veje.

Vores forventninger var blevet indfriet allerede efter den første dags cykeltur, så vi glædede os tilde kommende dage.

Næste dag dristede vi os ud på en lidt længere tur og nåede af zig-zag veje til Kalvehave, hvor vi fik feriens første og eneste is!
Men det var kun halvvejen, så der kunne ske mange ting endnu, og det gjorde der virkelig da vi kørte igennem Mern!

Sommerfuglene.
Det blev simpelthen turens største oplevelse, da vi mødte en hel hæk af sommerfugle buske fyldt med flagrende sommerfugle.
Vi havde mødt en nabo da vi ankom til Kohavevej, og han fortalte begejstret om den sørgekåbe han lige havde set, og sådan en stor sommerfugl havde vi aldrig været i nærheden af.
Men det kom vi i den grad her i Mern!
I sommerfuglebuskene kunne vi se, der var ikke kun en, men tre sørgekåber, foruden en masse admiraler og flere almindelige sommerfugle. De blev alle fotograferet og vi var i en syvende himmel!
Det var stort!

j 24

sommerfuglene i sommerfuglebuskene i Mern
k

Hovsa!
Signe og Martin havde lagt billet ind på at holde weekend med os de sidste dage vi var i sommerhuset, og det havde vi set frem til, men Ida var blevet smittet med Corona19, så alle planer blev lavet om.
Signe og Martin meldte afbud, og da vi havde lige været sammen med Ida, skulle osse testes hurtigt.
Vi fik tider i Vordingborg til det første stik og i Stege til det sidste.

Vi kunne godt have cyklet turen til Vordingborg, men ikke denne dag for det regnede, så vi tog bilen og efter stikket var vi på sigthseeing i Vordingborg, og vi tog os rigtig god tid til at se det nye underjordiske museum under borgruinerne, det var en rigtig spændende og en meget flot udstilling.

Det skæve hus på havnen i Kalvehave

v

g g
Borgmuren Vordingborg
a
ask-Yggdrasil Gåsen på Gåsetårnet mændene og gåsetårnet
r 26
Det blev tørvejr igen næste dag og vi trak i cykeltøjet og kørte en lidt anden runde på Jungshoved.
Noget af det vi havde lagt mærke til var at der ved næsten alle smukke udsigtspunkter var sat en bænk op med et fuglebillede på ryggen. Det blev lidt sjovt at se hvilken fugl der sad på den næste bænk.
På vores egen Kohavevej kom vi forbi bænken med det smukke rønnebærtræ, så jeg måtte have et billede af fru Pedersen!
f
Vi Skulle testes engang til og vi måmåtte denne gang til Stege. Der var forlangt at cykle, så Bilen blev rørt igen.
Efter stikket var det sightseeing på Bogø, hvor vi parkerede bilen foran kirken og gik en smuk tur forbi de brune chokolade køer og ned til stranden, hvor vi havde en flot udsigt mod farø-broerne.
Dagen endte med en vandretur gennem Præstø, som er en fin gammel købstad.
Farø broen set fra Bogø f
c
Det blev weekend, og der havde vi glædet os til at Signe og Martin kom på besøg, men det var jo aflyst.
Desværre blev det netop i weekenden regnvejr, så vi havde ikke lyst til at cykle mere.
Mætte af gode oplevelser blev vi enige om at pakke sammen og vende hjem til Tyrens Kvarter.